woensdag 29 maart 2023

woensdag 29 maart 2023
 Trefpunt

Beelden van Jezus: In handen van mensen

Het lijdensverhaal van Jezus in indringende beelden uit de kunstgeschiedenis, en omkleed met prachtige muziek.
Ondanks het oudtestamentische verbod om ‘iets wat op de aarde, onder de aarde of boven de aarde is’ af te beelden, kenmerkt de christelijke traditie door een rijke beeldcultuur. Vanaf de eerste eeuwen van de prille christelijke kerk wordt Jezus dan ook op talloze manieren afgebeeld. Kunst in de kerk is vanouds sterk verhalend en dient niet alleen tot ‘bijbel voor de ongeletterden’, maar wil voor iedereen een boodschap overbrengen. Welke boodschap dat precies is, verschilt nogal eens door de eeuwen heen.
In deze lezing neemt Marijke van Dijk, kunsthistoricus en beeldend kunstenaar, u mee op een ontdekkingstocht door bijna tweeduizend jaar kunstgeschiedenis, langs een breed scala aan afbeeldingen van het lijden van de mens Jezus. Beelden uit zowel de christelijke als de joodse traditie. Beelden die mooi, raadselachtig, ontroerend maar niet zelden ook schokkend, indringend en nog steeds actueel zijn.
De lezing duurt ongeveer 2 uur (incl. pauze van een kwartier).
Marijke van Dijk
www.marijkevandijk.nl