donderdag 26 oktober 2023

V.I.S Thomas á Kempis Voor geloven vandaag!? Interactie bijeenkomst

donderdag 26 oktober 2023
 Het Trefpunt

Thomas a Kempis: Met lef Jezus volgen?
 26 oktober 2023 Petrakerk – ds. Coby de Haan

Zoek jij naar de essentie van het geloof, en vraag jij je af wat zijn de juiste keuzes als het gaat om het goede leven? Hoe ga ik de goed weg met God, met de medemens, en mijzelf? Thomas a Kempis kan je hierin tot gids zijn.

Hij was in zijn tijd, de 14 de eeuw, deel van de spirituele vernieuwingsbeweging de Moderne Devotie. Hij heeft een boek geschreven ”De navolging van Christus”. Dit is, op de Bijbel na, het meest gelezen boek van de christenheid. Thomas laat hierin zien wat het betekent navolger van Christus te zijn. Dit is interessant voor ons als kerkelijke gemeente. Wij hebben immers als missie: Jezus met lef te willen volgen? Dit boek is door hem geschreven als inspiratieboek voor jonge mensen in zijn tijd.  Hij was een spirituele coach voor monniken in opleiding. Het is actueler dan ooit.

Thomas geeft je praktische wijsheid en spirituele oefeningen. Hij kan confronterend zijn!   Hij spreekt je aan op je levenskeuzes, waar jij voor leeft. Het staat dwars op rijk worden, je kansen pakken, het maken. Annemiek Schrijver, publicist en tv-maker, is iemand die door Thomas is geïnspireerd.
Het boek is geschreven in de vorm van een persoonlijk gesprek tussen God en jou als mens. Het gaat om het leren luisteren naar de innerlijke stem in jou, om echt te leren liefhebben, niet alleen God, niet alleen de ander, ook jezelf.

We gaan deze avond ook zelf met het boek van Thomas aan de slag, door enkele teksten te lezen, zijn woorden in ons binnen laten komen en samen te ontdekken, hoe het ons, hier en nu, kan helpen in de navolging van Christus.

Kernvragen zijn:

• Hoe vind je je eigen bestemming zonder angst of dwang?
  • Hoe ga je om met je eigen kwetsbaarheden en die van anderen?
  • Hoe leer je om jezelf en anderen lief te hebben