zondag 22 december 2019

kerkzaal Petrakerk, Kerkewijk 135
Prijs:
 collecte na afloop

Komt allen naar deze speciale, Nederlandstalige uitvoering van negen lezingen (Lessons), afgewisseld met negen responsories of carols (liederen). In 1918 werd het concept voor deze vieringen door Eric Milner-White aangepast voor gebruik tijdens een dienst op kerstavond in de kapel van King’s College in Cambridge. Daarin werd – in negen korte Bijbellezingen uit Genesis, de profetische boeken en de evangeliën – het verhaal verteld van het paradijs, de belofte van de Messias en de geboorte van Jezus. De lezingen werden afgewisseld met het zingen van kerstliederen, gezangen en koormuziek.
In de loop der jaren verspreidde het Festival of Lessons and Carols zich over heel Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Ook elders in de wereld hebben deze Festivals zich, als opmaat naar Kerst, een vaste plaats verworven in veel lokale kerkelijke gemeenten. Tegenwoordig wordt ook uit het nieuwe testament gelezen.
De cantorij, onder leiding van Guus Fennema, heeft gekozen voor de uitvoering met Nederlandstalige liedteksten van Sytze de Vries, ook bekend als “Het Liefste Lied der Lage Landen”. | Cantorij ZuidWest