donderdag 13 april 2023

De poppenspeler van Warschau

donderdag 13 april 2023
 Kerkzaal

De poppenspeler van Warschau een muzikale vertelvoorstelling over moed en overlevingskunst.
Wanneer Duitsers in 1939 Polen binnenvallen en de Tweede Wereldoorlog begint, probeert een joodse jongen Mika te overleven in het getto van Warschau. In een oude jas van zijn opa vindt hij enkele handpoppen. Daarmee vrolijkt hij, samen met zijn nichtje Elly vele mensen op. Maar zijn poppenspel levert zowel kansen als gevaren op. Een ontroerend verhaal over levens die zich verweven, en hoe de hoop levend blijft zelfs in tijden van oorlog en chaos.
De voorstelling is gebaseerd op de gelijknamige roman ‘De poppenspeler van Warschau’ van de Engels-Duitse schrijfster Eva Weaver. Zij gebruikte ware feiten en werkelijke personages als basis voor haar roman.

Doelgroep: volwassen en kinderen vanaf 12 jaar.
Duur: 75 minuten
Over de uitvoerenden: Trio Wilde Eend
Het trio brengt een frisse mix van muziek en verhalen uit Oost Europa en verder. Het trio speelt niet alleen joodse klezmer, Balkan- en zigeuner muziek, maar ook melodieën uit o.a. Rusland en Armenië. Eigen composities en spannende improvisaties geven hun muziek nog meer kleur.
Trio Wilde Eend werd in 1998 opgericht door Gottfrid van Eck om zijn liefde voor joodse verhalen en muziek uit Oost Europa. Het trio speelde sindsdien vele honderden vertelconcerten.

Gottfrid vertelt (bas)klarinet
Tessa Zoutendijk viool